Osnovna šola Stična se je v šolskem letu 2014/15 vključila v mednarodni projekt Erasmus+, ki nosi naslov »Old Jobs And New Jobs«. Poleg Slovenije v projektu sodelujejo še Portugalska, Slovaška, Španija in Turčija. Cilj projekta je zgraditi šolski zeliščni vrt in tam vzgojena zelišča predelati v čaje, kreme in mila. Samostan Stična, ki se nahaja v neposredni bližini šole, je znan daleč naokrog po zeliščnih pripravkih patra Simona Ašiča, zato smo z našim projektom želeli obuditi staro, zeliščarsko tradicijo. Hkrati na podružnični šoli v Višnji Gori poteka drugi del projekta – analiza in primerjalna študija slovenske avtohtone sorte čebule Ptujski luk. Našo čebulo bomo posadili v vseh petih državah in nato primerjali rezultate.
V prvi fazi projekta smo izvedli delavnice na temo spoznavanja zelišč, gojenja zelišč primernih za naš šolski zeliščni vrt, pripravili smo čajanko, kjer smo pripravljali zeliščne čaje in zeliščne štručke, ter namaze, pripravili smo zeliščno milo in ognjičevo kremo, ter medeno zeliščni balzam za ustnice.
Z učenci smo pripravili skico našega zeliščnega vrta ter zasaditev zelišč glede na njihovo specifiko. Pozorni smo bili na specifike posameznih zelišč, kot so potreba po soncu, kislost in bazičnost zemlje. Učenci so tudi izpolnjevali zeliščne dnevnike in sicer je bilo potrebno vpisati vse specifike določene zeliščne rastline (zasaditev, nega, pridelek, recepti). Ob strokovnem vodstvu s strani kmetije Hanukan smo zasadili šolski zeliščni vrt ter skupaj z učenci vodili zeliščne dnevnike, s katerimi smo opazovali napredek rastlin. Pri zasaditvi vrta in pri nadzoru rasti zelišč pa smo sodelovali tudi z učenci prilagojenega programa, ki so prav tako pridno nabirali in sušili zelišča za kasnejšo obdelavo. Skupaj z učiteljico tehnike pa so nato izrisali in nato izrezali iz lesa še lesene informacijske table in na njih nato izpisali imena zelišč ter nato z njimi ustrezno označili zelišča na vrtu.
Z učenci 6., 7., in 8., razreda smo izvedli tudi internetne konference, na katerih so se pogovarjali o različnih,v naprej določenih temah (my family, hobbies, holidays, my favourite holiday destinations). Tudi drugi del projekta, kjer je glavna tema čebula poteka po načrtu. Skupaj s partnerji smo pripravili analizo avtohtonih sort čebule (po eno sorto iz vsake države). Natančneje smo analizirali pigment (v zunanjih in notranjih luskolistih), okus, sočnost, premer čebule ( povprečje). Po opravljeni analizi, smo se s pomočjo strokovnjakinje gospe Salome ( profesorica na univerzi v Lizboni), odločili da bomo v vseh državah zasadili slovensko avtohtono sorto čebule (Ptujski rdeči Luk) in nato zopet primerjali rezultate. Z učenci smo se odpravili tudi v “zibelko” ptujskega Luka torej na Ptuj, kjer smo s sodelovanjem Semenarne Ljubljana izvedli naravoslovno ekskurzijo. Ogledali smo si njihov Selekcijsko- poskusni center, kjer smo spoznavali značilnosti in specifike čebule, s seboj pa smo vzeli tudi vedro zemlje in nato v šoli opravili še analizo zemlje ( glede na kislost / bazičnost in vsebnost kalcija, nitratov, nitritov, fosforja in amonijaka).
Pri čebuli pa so učenci z učiteljico naravoslovja:
-izdelali parametre za analizo čebule ter nato analizirali Ptujski Lük
- izdelali kromotografijo zunanjih in notranjih luskolistov
- s pomočjo pigmenta pridobljenega pri kromotografiji izdelali – informacijsko brošuro o čebuli, ki smo jo nato vzeli na projektni sestanek na Portugalsko in podarili šoli gostiteljici
- pripravili različne jedi iz Ptujskega Luka (showcookingi) in priredili degustacijo za starše in obiskovalce
-posadili šolski čebulni vrt (dvignjeno gredo) ter posadili še čebulčke, ki smo jih prinesli iz Portugalske in Španije
Izvedli smo 3 projektne sestanke v Španiji in na Portugalskem in v Turčiji. Prav tako smo skupaj z učenci pripravili e-magazine (skupaj še z ostalimi partnerji), posneli smo predstavitveni film naše šole in zeliščnega vrta, ki smo ga predvajali na Portugalskem, učenci naše šole pa so si ga lahko ogledali na šolskem prikazovalniku. Informacije glede našega projekta pa so objavljene tudi na šolski spletni strani. Objavili smo članke v lokalnih časopisih (Višnjan in Klasje) ter tudi v šolskem časopisu Časotepec. Prav tako smo se udeležili poučne oddaje na radiu Zeleni val.
S projektnimi partnerji dobro sodelujemo, večinoma se dogovarjamo preko Skype konferenc, ki potekajo vsak drugi torek. Glede razporeditve nalog uspešno sodelujemo in vsi se držimo rokov, ki si jih postavimo.
Do sedaj smo izvedli:
- Zeliščne delavnice (spoznavanje zelišč naše regije in njihovi zdravilni učinki)
- Čajanka
- Izdelava zeliščnega mila, ognjičeve Kreme, kopelne soli, različna zeliščna mazila
- Ogled bio kmetije Plavica
- Zasaditev šolskega vrta s pomočjo bio kmetije Hanukan
- Predavanje o zdravilnih zeliščih
- Izdelava informacijskih table za zeliščni vrt
- Ogled zeliščnega vrta samostana Stična
- Ogled samostanske vrtnarije in izbira sadik
- Zeliščne delavnice s pokušanjem čajnih mešanic
- Kuharske delavnice, kjer smo pripravljali jedi s ptujsko čebulo, starši in drugi obiskovalci pa so lahko nato jedi preizkušali
- Ekskurzija v Lükarijo in analiza zemlje, spoznavanje sorte ptujski Luk, intervju z lokalnimi pridelovalci
- Projektni sestanek v Španiji
- Projektni sestanek na Portugalskem
- Projektni sestanek v Turčiji
- Šolski bazar, kjer so se učenci izkazali v podjetnosti
Preverjanje rasti in uspešnosti našega zeliščnega vrta tedensko nadzorujemo s strani učiteljev naravoslovja, prav tako pa sodelujemo z vrtnarijo samostana Stična, ki so nam s svojimi dolgoletnimi izkušnjami na tem področju v pomoč že od samega začetka projekta.
Tudi učenci prilagojenega programa naše šole, ves čas sodelujejo pri projektu, in skupaj z učiteljico vestno nadzorujejo rast zelišč in pripravljajo čajne mešanice. S pomočjo učiteljice za tehniko so prav tako izdelali tudi embalažo za zeliščne čaje. Že na začetku projekta pa so prav tako pri pouku tehnike izdelali lesene table, na njih napisali imena zelišč, ter nato z njim ustrezno označili zelišča na našem šolskem vrtu.
Večji del našega projekta je bolj praktične narave, zato smo pri nadzoru pri zasaditvi zelišč in tudi pri sami gojitvi zelišč v stalnem kontaktu tako z gospo Branko iz Vrtnarije samostana Stična (Sitik), ter tudi z lastnikoma ekološke kmetije Hanukan. Učenci tudi izpolnjujejo zeliščni dnevnik, s katerim nadzorujemo rast, pripravljenost zemlje in preverjamo da so rastline zdrave in brez škodljivcev.
Učiteljica naravoslovja z učenci redno preverja in obrezuje zelišča. Skupaj jih tudi pripravljajo na sušenje in nato na kasnejšo obdelavo. Z učenci nato posušene rastline previdno še obdelamo (ognjičevim cvetom previdno odstranimo rumeno oranžne cvetlične liste, tudi sivki odstranimo stebla, metine in melisine liste pregledamo in nato zdrobimo na manjše koščke). Vsa zelišča so shranjena v primernih posodah in škatlah, da ohranijo čim več zdravilnih substanc.
V projektu smo zadovoljni z izpeljavo le tega, saj smo naredili vse kar smo si zadali. Tudi glede analize čebule in zasaditev naše slovenske čebule smo izpeljali vse kar je bilo potrebno. Smo pa bili veseli sodelovanja s portugalsko strokovnjakinjo na tem področju – gospo Salome,ki je profesorica na Lizbonski univerzi. Z njeno pomočjo smo sestavili parametre, s katerimi smo primerjali čebule iz vseh 5 držav in na koncu tudi izbrali slovensko sorto, ki je zdaj zasajena / ali pa bo zasajena v vseh partnerskih državah.
Prvi projektni sestanek se je odvijal v novembru 2014, v mestu Granada v Španiji. Na sestanku smo sodelovali vsi partnerji razen Slovaške. V sklopu sestanka smo obiskali šolo in župana mesta. Učenci pa so sodelovali pri predstavitvi Slovenije in našega dela projekta – šolski zeliščni vrt. Partnerji pa smo se dogovorili o načinu in poteku internetnih konferenc med učenci, o temah za spletno stran, o čebuli in možnostih izvedbe analize le te, o naši spletni revije (e –mag), sodelovanju na tako imenovanih BIO dnevnih. Izpostavili smo nekaj možnih problemov pri sajenju in analizi čebule ter se dogovorili, da se posvetujemo z učitelji naravoslovja ter z domačimi strokovnjaki iz tega področja. Slaba internetna povezava s Turčijo in posledično slabša kvaliteta internetnih konferenc z učenci je bila prav tako ena izmed tem, in turška koordinatorka je obljubila, da bodo skušali ojačati brezžični signal oz. poiskati neko boljšo alternative.
Drugi projektni sestanek pa je potekal na Portugalskem in sicer aprila 2015. Sestanka smo se udeležili vsi projektni partnerji. Pogovarjali pa smo se o uspešnosti projekta, kje vidimo težave in kako nadaljevati z delom. Internetne konference z učenci so se izkazale kot zelo uspešne in so med učenci zelo priljubljene, zato bomo z njimi tudi nadaljevali. Predali smo čebulčke Ptujskega luka, da jih bodo partnerji lahko zasadili v svojih vrtovih. Nekaj težav smo imeli pri spletnih straneh, vendar smo težavo uspešno rešili. Drugače pa so aktivnost projekta tudi na šolski spletni strani. Tretji projektni sestanek je potekal v Turčiji in sicer v oktobru 2015.
Za oba projektna sestanka smo sestavili tudi slovar uporabnih fraz v vseh 5 jezikih (pluringual dictionary), ki se je izkazal kot izjemno uporabnega. Učenci so se tako zlahka naučili nekaj osnovnih fraz v vseh jezikih, ter se na tak način uspeli še bolj povezati.
Tretje projektno srečanje je bilo v Turčiji, v mestu Hatay. Srečanja smo se udeležili vsi, razen slovaških partnerjev, ki se zaradi objektivnih okoliščin žal niso mogli udeležiti. Obiskali smo župana, po pozdravnem govoru župana ter predstavnika ministrstva za šolstvo pa je seveda sledilo obvezno fotografiranje za lokalni časopis ter opis našega projekta. S projektnimi partnerji smo imeli veliko sestankov, kjer smo analizirali uspešnost vsega izvedenega.
V mesecu maju bomo gostili vse projektne partnerje, saj bo v Sloveniji potekal zaključek dvoletnega projekta. V sodelovanju z Botaničnim vrtom Ljubljana bomo sodelovali na Dnevu čarobnih rastlin. Predstavili bomo naš projekt in zeliščne izdelke, ter organizirali delavnice za vse obiskovalce. V dopoldanskih urah bodo to šole in za učence bomo pripravili delavnice prepoznavanja zeliščnih rastlin, pripravo zeliščnih krem in čajev, ter delavnico, kjer bodo od bližje spoznali Ptujski lük. V popoldanskih urah pa bo Botanični vrt odprt tudi za druge obiskovalce, kjer bodo učenci in učitelji mentorji predstavili naš zeliščni šolski vrt in postopek izdelave zeliščnih izdelkov.
Projekt bo omenjen tudi na vseh letakih in ostalih načinih obveščanja javnosti.
Na šolski internetni strani so opisana vsa dosedanja dogajanja na našem zeliščnem vrtu, prav tako tudi slikovni material, ki prikazuje izvedbo delavnic, strokovnih ogledov zeliščnih vrtov, ter film, ki smo ga sestavili skupaj z učenci. Gre za film, kjer se predstavi naša šola, izvedba šolskega zeliščnega vrta in zasaditev le tega. Prav tako si lahko ogledate filmčke iz vseh sodelujočih partnerskih držav.
V lokalnem časopisu Klasje smo objavili nekaj člankov o naših projektnih sestankih,prav tako tudi v šolskem glasilu. Učenci so seznanjeni o poteku projekta s pomočjo šolske oglasne deske, učitelji pa s pomočjo oglasne deske v zbornici, kjer so napisani vsi učitelji, ki sodelujejo pri projektu ter njihove naloge.
Pripravili pa smo tudi kar nekaj šolskih razstav na temo zelišč in sicer so učenci iz plastelina oblikovali različna zelišča, drugi so jih narisali in s pomočjo posebne tehnike odtisnili na material. Razstavili in opisali pa smo tudi slike in opise naših projektnih srečanj.
Vsa zelišča smo posušili. Učenci prilagojenega programa so izdelali embalaže za čaje in ko bomo imeli vse zapakirano, bomo čaje odnesli v samostan Stična, na občino ter lokalnim turističnim društvom. Prav tako pa smo nekaj zeliščnih čajev odnesli še partnerskim državam na tretji projektni sestanek, ki bil v Turčiji.