Vroč avgustovski konec tedna od 10. do 13. 8. so se v okviru projekta Lokalni produkti - Swiss Contribution, predstavniki Centra za razvoj Litija, Jarine, Občine Ivančna Gorica ter ponudnikov lokalnih produktov odpravili na tridnevno ekskurzijo v švicarski kanton Granbünden, ki se nahaja v neposredni bližini kraljevine Liechtenstein in mesta Zurich. Glavni namen ogleda dobre prakse je bil obisk letnega sejma na prelazu Klausen ter predstavitev delovanja društva »alpinavera« iz Chura.
Projektni partnerji »alpinavera« iz Švice so udeležence ogleda dobre prakse v uvodu popeljali na ogled lokalne tržnice v mestu Chur. Zaradi prioritetne ponudbe mleka in mlečnih izdelkov ter mesnih izdelkov v nemško govorečem kantonu Graubünden je bila v Churu s strani občine pred 20-timi leti dana pobuda za ustanovitev lokalne tržnice. Tržnica je aktivna od maja do oktobra, samo ob sobotah. V ozko mestno središče je možno postaviti 28 stojnic, čakalna vrsta ponudnikov pa se z leti veča (trenutno 40), vendar ne razmišljajo o dveh tržnih dnevih. Na stojnicah se ponuja zelenjava, sadje, med, sadike rastlin in zelišč, mlečni, mesni in pekovski izdelki pa se ponujajo na stojnicah v sklopu že obstoječih bližnjih trgovin. Večina ponudbe na tržnici je ekološke (90 %), kar je tudi značilnost ekološkega kmetijstva tega kantona, ki znaša več kot 50 %…. Ponudniki ne občutijo konkurence bližnjih oz. sosednjih trgovinic, še več, tako ponudniki kot lastniki bližnjih trgovin so zadovoljni, ker stranke kupujejo pri obeh in se posledično dalj časa zadržujejo v mestnem jedru kot kupci in potrošniki. Urejenost tržnice je na visokem nivoju, sortiman izdelkov je širok, prisotno je enotno označevanje in enotna embalaža.
V nadaljevanju so si udeleženci ogledali trgovino, ki je vključena v Regionalno trgovsko verigo »Globus« z dolgoletno tradicijo, ki seže v sedemdeseta leta prejšnjega stoletja. Na podlagi analiz, da se potreba po zagotovitvi lokalno pridelane hrane in visoko kvalitetnih izdelkih veča so se v »Globusu« obrnili na »alpinavero« z namenom sodelovanja v obliki distribucije lokalnih izdelkov. »Alpinavera« drži visok nivo kvalitete, saj pod svojo znamko sprejme le izdelek, katerega ¾ sestavin je pridelanih iz kantonov Graubünden, Uri, Glaris in katera 2/3 dodane vrednosti pri proizvodnji izdelka ostane v omenjenih kantonih (added value). Za pridobitev znamke »alpinavera« pri surovini (npr. mleko), mora biti le-ta 100% pridelan na območju omenjenih kantonov. Alpinavera« v večji meri posreduje izdelke in ne toliko surovine. Na ta način dvigujejo ceno lokalnim produktom. Kljub temu, da so lokalni proizvodi dražji od uvoženih Švicarji kupujejo domače.
Zelo zanimiv je bil obisk prodajalne »Scarnuz Grischun« v kateri se združujejo manjši proizvajalci. Osem žena poleg osnovne dejavnosti, ki je kmetovanje, izdelujejo še izdelke z dodano vrednostjo. Svoje izdelke (sirupe, testenine, čaje, marmelade, »nusstorten«…) dostavljajo na eno zbirno mesto, od tam pa se izdelke prodaja naprej. Zbirno mesto je preprosta trgovinica v starinskem slogu, katera deluje že 20 let.
Zadnji dan ekskurzije so udeleženci obiskali tržnico na prelazu Klausen (nadmorska višina 1900 m) med kantonoma Graubünden in Uri. Avtor ideje o sejmu na visokogorskem prelazu je »alpinavera«. V izhodiščnem letu 2007 sta bila organizirana le dva sejma na dveh prelazih, kasneje pa so koncept sejma razširili na štiri lokacije znotraj štirih terminov: Ponudnikov na sejmu je lahko največ 28, toliko ima namreč »alpinavera« kupljenih enotno označenih stojnic. Prioritetni kriteriji za sprejem ponudbe na sejem so: stalnost in zanesljivost ponudnikov, pestrost ponudbe ter povpraševanje po ponudbi določenega izdelka. V primeru, da sta prisotna npr. že dva ponudnika sirov, za vstop novega vedno vprašajo za »dovoljenje« že prisotna ponudnika.
Udeleženci strokovne ekskurzije so ugotovili, da se tržnica v Ivančni Gorici razvija v pravo smer, saj se daje prednost lokalnim ponudnikom, ki dosegajo sprejemljiv nivo kvalitete. Prav tako je zelo pomemben faktor uspešne tržnice sodelovanje med ponudniki samimi, vzdrževanje pozitivne klime, raznovrstnost ponudbe na stojnici, vizuala podoba stojnice ter prijaznost ponudnika. Dejstvo je, da kupci kupujejo z očmi. Dvajsetletna tradicija lokalne tržnice v Churu je lepa vzpodbuda za nadaljevanje začrtane poti v Ivančni Gorici. Želimo si, da bi tako kot v Churu postal obisk sobotne tržnice samoumeven tudi v Ivančni Gorici. (Mojca Hauptman, koordinatorka lokalne tržnice v Ivančni Gorici)